02 Bouwplaatsinrichting
 >  Aanrijdgevaar portalen en/of kunstwerken
Discussie > Bespreek het met je collega’s
  1. Spreek jij je collega's altijd aan welke zich niet aan onderstaande instructie houdt?
  2. Meld jij het wanneer een afzetting niet klopt, onveilig of onduidelijk is? Meld dit direct aan de uitvoerder en maak daarna een GO!-melding.
Introductie


In deze toolbox besteden we aandacht aan de risico's met betrekking tot aanrijdgevaar tegen portalen en/of kunstwerken. We bespreken ook de beheersmaatregelen die aanrijdgevaar voorkomen.

Wat is een portaal?

Een portaal is een verkeerskundige draagconstructie over één of meerdere rijbanen, waaraan matrixborden en/of bewegwijzering kunnen zijn gemonteerd. De constructie bestaat uit een ligger die steunt op twee staanders (in enkele gevallen is dat er één). 

Op de meeste A- en N-wegen zijn verkeersportalen aanwezig. In de foto's hiernaast zijn twee voorbeelden van een tijdelijk en een definitief portaal. Op de afbeeldingen staan deze portalen over de gehele rijbaan.


Bij werkzaamheden ontstaat er hierdoor een risico voor collegae binnen het werkvak, en weggebruikers die gebruik maken van de rijbaan naast de werkzaamheden, als een portaal en/of kunstwerk wordt geraakt.


Risico's > Wat kan er gebeuren?

Bij de uitvoering van werkzaamheden in de nabijheid van een portaal en/of kunstwerk bestaan er verschillende risico's voor mensen in en buiten het werkvak.

  • Het portaal/kunstwerk kan worden geraakt bij uitvoering van werkzaamheden
    • beschadigen na het aanrijden
    • beschadigen tijdens kiepwerkzaamheden
    • beschadigen tijdens hijswerkzaamheden
  • Het portaal en/of kunstwerk kan omvallen of bezwijken als gevolg van bovenstaande risico's

Om te voorkomen dat bovenstaande risico's kunnen optreden informeren wij jullie hierover. Jij hebt een belangrijke rol om eventuele aanrijdingen van portalen en/of kunstwerken te voorkomen!


Zie onderstaande foto's om te zien wat er dus kan gebeuren.

Aanrijding portaal - portaal is over alle rijbanen gevallen
Aanrijding kunstwerk (viaduct) naast in werking zijnde rijbaan
Maatregelen > Wat moet je doen?

Om de risico's te beperken dienen de volgende regels door iedereen te worden opgevolgd. Indien zaken niet duidelijk zijn neem dan direct contact op met je leidinggevende. Onderstaande regels zijn aanvullend op de standaard veiligheidsregels die gelden bij Heijmans. Deze staan benoemd in het VGWM-handboek welke te allen tijde is te vinden op geenongevallen.nl

Om aanrijdgevaar aan portalen en/of kunstwerken te voorkomen dient de laadbak volledig neergelaten te zijn en/of de hijsvoorziening geheel ingevouwen te zijn tijdens het rijden door het werkvak (rij/rustpositie van de laadbak of hijsvoorziening).

Bij specifieke werkzaamheden dient iedereen zich bewust te zijn van de risico’s en de beheersmaatregelen om aanrijdingen van portalen en/of kunstwerken te voorkomen. Voorbeelden van deze specifieke werkzaamheden zijn:

  • asfaltwerkzaamheden
  • kiepwerkzaamheden
  • barrier werkzaamheden
  • hijs- of verplaatsingsactiviteiten


Bij hijswerkzaamheden net vóór en net na het portaal en/of kunstwerk dient de hijsvoorziening volledig te worden ingevouwen alvorens te verplaatsen.

Maatregelen > Kiepen en/of hijsen onder portaal en/of kunstwerk

Indien er bij deze specifieke werkzaamheden het noodzakelijk is om de laadbak te kiepen of de hijsvoorziening te gebruiken onder het portaal en/of kunstwerk, zal:

  • een door de uitvoerder aangewezen medewerker gezamenlijk met de chauffeur/machinist toezicht houden en is ter plaatse aanwezig.
  • de aangewezen medewerker en chauffeur/machinist elkaar informeren over het risico met betrekking tot aanrijdgevaar (is er voldoende vrije ruimte).
Maatregelen > Barriers en bebording

Daarnaast zal er door middel van een schrikhek en/of rood-witte barriers en bebording “waarschuwingen” gecreëerd worden bij de portalen en/of kunstwerken om de aandacht te trekken van het werkverkeer in het werkvak dat er een doorrijhoogte beperkend obstakel is.

Voorbeeld van bebording en een obstakel
Maatregelen > Mag je dit schrikhek en/of rood-witte barriers weghalen?

Dit schrikhek en/of rood-witte barriers mogen alleen tijdelijk worden weggehaald als de directe werkzaamheden daarom vragen en dit alleen na toestemming van de uitvoerder. Als deze werkzaamheden voorbij zijn dient het schrikhek en/of de rood-witte barriers gelijk weer te worden teruggeplaatst. De bebording blijft ten alle tijde staan.


Wat te doen als het schrikhek en/of de rood-witte barriers niet juist staan:

Mocht je een situatie aantreffen waarbij het schrikhek en/of de rood-witte barriers niet zijn terug geplaatst, dan dien je de uitvoerder hierover direct te informeren en vervolgens gezamenlijk af te stemmen wie het schrikhek en/of de rood-witte barriers terug plaatst. Maak hiervan, in overleg met de uitvoerder, aansluitend een GO!-App melding.

Maatregelen > Technische maatregelen op het voertuig

Aan de transporteurs zal worden gevraagd om technische maatregelen te nemen op het voertuig, welke de chauffeur en/of machinist waarschuwt of de laadbak omhoog staat en/of de hijsvoorziening is uitgevouwen terwijl er wordt gereden. Als voorbeeld zou dit kunnen zijn signalering (lamp/zoemer) in de cabine of een automatische snelheidsbeperking.


Maatregelen > Hoogte beperking

Het is mogelijk dat er een onderbalk of andere hoogtebeperking wordt toegepast die de doorrijdhoogte afbakent om het portaal en/of kunstwerk te beschermen.

Maatregelen > Portaalwachter

Het is mogelijk dat bij portalen, kunstwerken en/of asfaltbakken medewerkers (zogenoemde portaalwachters) kunnen worden ingezet die instructies geven. Deze instructies dienen altijd opgevolgd te worden.

Tips > Voor meer informatie
  • Let op met gebruik mobiele telefoon, uitsluitend handsfree en wanneer het noodzakelijk is. Focus je aandacht op de omgeving en voorkom dat collega’s worden aangereden.

Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.